אירגון הקונסיומר ריפורט (Consumer Report) הוא אחד הגופים המובילים בכל הקשור לבחינת כסאות בטיחות לרכב בתקן אמריקאי. לפני כשנה וחצי הכריז הקונסיומר ריפורט על מתודת דירוג חדשנית, המתיימרת להיות גם מדויקת יותר וקרובה למציאות, לכסאות בטיחות בהתקנה נגד כיוון הנסיעה בלבד (סלקלים). המשימה שלקח על עצמו הקונסיומר ריפורט היא ליצור מבחן שלא רק ידרג את כסאות הבטיחות בצורה המקובלת עד עכשיו, אלא גם ליצור קריטריון בטיחות שיאפשר לכל הורה לדעת באיזו דרגת בטיחות הכיסא שלו מעל הרמה הבסיסית הנדרשת, על מנת לקבל אישור מכירה לכסא הבטיחות בשוק האמריקאי.
המבחן החדש תוכנן ונבנה על ידי מהנדס בטיחות תעשיית הרכב האמריקאית, בעל נסיון של 40 שנה בתחום. המבחן נערך במושב אחורי מקורי של פורד פלקס משנת 2010, עם רצפה בתחתיתו ולוחית אחורית המדמה את גב המושב הקדמי. זאת, בניגוד למבחן הממשלתי המקורי שבוחן את כסאות הבטיחות על גבי מושב של רכב משנות ה-70, ללא רצפה וללא גב מושב. המהירות שבה נוסו כל כסאות הבטיחות השונים היא 35 מייל (56 קמ"ש). שיטת הדירוג החדשה לא תשתמש יותר בעיגולים (כוכבים) לדירוג רמת הבטיחות של הכסאות, אלא קובעת שלושה קריטריונים לדירוג בטיחות:
בסיסי – Basic
טוב – Better
הכי טוב – Best
המהירות בה מבוצעת הבחינה החדשה דומה למהירות הבחינה המשמשת במבחני ה-NCAP לבטיחות מכוניות, והיא משקפת גידול של 36% בכמות האנרגיה הפוגעת בכסא הבטיחות בהשוואה למבחנים קודמים.
אז אילו ממצאים בולטים עלו בבחינת כסאות הבטיחות הדו-כיווניים החדשה? הראשון והחשוב הוא, שרק במקרה אחד מתוך 25 מבחנים (פחות מ 4%) הראש של בובת המבחן פגע בלוחית האחורית (זו שמדמה את גב המושב הקדמי) וזאת, בניגוד ל-16 מתוך 30 מקרים (53%) במבחן דומה בסלקלים. המסקנה היא, שכסא בטיחות דו-כיווני מספק הגנה טובה יותר לתינוקות גבוהים. בעקבות תוצאות מבחן אילו ממליץ הארגון על העברת התינוק מסלקל לכיסא דו-כיווני מוקדם יותר, ולא לחכות על להגעה למקסימום המשקל/גובה המותרים בסלקל שברשותכם.
הקונסיומר רפורט בחן כיסאות דו-כיוונים בעד שבע אפשרויות קשירה/משקל שונות, גם בהתקנה עם ונגד כיוון הנסיעה. הקשירה בוצעה גם באמצעות חגורת הבטיחות של הרכב וגם באמצעות חיבור האיזופיקס. מספר כסאות בטיחות שקיבלו את הציון "הכי טוב" נמצאים ברשימת הכסאות המומלצים שלנו, ובניהם ניתן לראות את הצ'יקו נקסטפיט, איונפלו SURERIDE, גראקו SIZE4ME ועוד. הקוסקו סנרה NEXT ממשיך לקבל ציונים גבוהים (טוב) למרות מחירו האטרקטיבי.
בנוסף לדירוג הבטיחות החדש, מעניק הקונסיומר רפורט ציון מספרי שמתבסס על נתוני הבטיחות ובנוסף נתונים סוביקטיביים אחרים שמשפיעים (מאוד!) על בטיחות הכסא, ובניהם קלות השימוש, קלות ההתקנה עם ונגד כיוון הנסיעה וההתאמה לסוגי רכבים שונים ומגוונים. הצ'יקו נקסטפיט ו-Marathon ClicktTight קיבלו את הציונים הטובים ביותר (כאשר הבולווארד קליקטייט והאדווקט קליקטייט של ברייטקס טרם נבחנו, ולכן הם מדורגים ביחד עם המרתון עד שיגיעו תוצאות המבחנים הפרטניים של שניהם.
הקבוצה הבאה של הכסאות שקיבלו ציון גבוה הם האיונפלו שור רייד, קוסקו סנרה נקסט והגרקו SIZE4ME.
–
יש לציין, שהמבחנים החדשים בוצעו בשלב זה רק לכסאות דו-כיוונים. כסאות הכל ב-1 כדוגמת הסימפוני של איוונפלו או ה-4EVER של גראקו טרם נבחנו. כמו כן, לא נבחנו בוסטרים או בוסטרים משולבי רצועות כדוגמת הגרקו נאוטילוס או הברייטקס פיוניר. כסאות בטיטחות אלו מתוכננים להבחן בשלב מאוחר יותר, ומייד שיפורסמו תוצאות המבחנים נביא אותם כאן.
טבלת דירוג בטיחות לכסאות הנמכרים בישראל
צ'יקו נקסטפיט | BEST – הכי טוב |
איבנפלו שור רייד – SURERIDE | BEST – הכי טוב |
איבנפלו טריומף | BEST – הכי טוב |
Graco Size4Me | BEST – הכי טוב |
Safety 1st Complete Air 65 | BEST – הכי טוב |
Britax Marathon ClickTight ברייטקס מרתון קליקטייט | BETTER – טוב |
Clek Foonf | BETTER – טוב |
Cosco Scenera NEXT | BETTER – טוב |
Maxi-Cosi Pria 70 |
BETTER – טוב |
Peg Perego Primo Viaggio Convertible פג פרגו קונברטיבל | BETTER – טוב |
Britax Boulevard (G4)/Marathon (G4) | *BASIC – בסיסי |
Britax Roundabout (G4) | *BASIC – בסיסי |
Cosco Scenera קוסקו סנרה | *BASIC – בסיסי |
*בקונסיומר רפורט מציינים שהמבחנים כוללים הם הערכה של פוטנציאל ההגנה הנוסף של כסא הבטיחות מעבר לדרישות המינימום, ולכן כל הכסאות, לרבות אילו שקיבלו ציון "בסיסי", הם בטוחים לשימוש.
כסאות הבטיחות של חברת ברייטקס מסדרת 4.1G קיבלו ציונים גבוהים מהדירוג הסופי שלהם. הציון המשוכלל שלהם ירד עקב ציון נמוך במבחן ניסוי עם בובה במשקל 23.5 ק"ג ובובה במשקל 28 ק"ג, המדמות ילד בגיל שש. עקב גודלם הפיזי הקטן יחסית של כסאות אלו קטנים הסיכויים שהם ישמשו בפועל ילדים בגיל/משקל זה, ולכן חוות הדעת על השימוש בכסאות אילו לילדים במשקלים נמוכים יותר היא טובה מאוד.
כמו כן יש לציין שבמבחנים הקודמים שנערכו הקוסקו סנרה היה הכיסא הדו-כיווני היחיד שקיבל את הציון "מעולה" בבחינה במהירות של 48 קמ"ש (30 מייל/שעה), בעוד שהכסאות של ברייטקס מסדרת ה 4G קיבלו ציון "טוב מאוד".
אז מה ממליצים בקונסיומר רפורט?
–
הגובה כן קובע – למרות שלרוב הסלקלים מגבלת משקל של 13-16 ק"ג (ולכן ניתן לחשוב שהם אכן יכילו ילדים במשקלים אלו), בפועל פעוט ממוצע יגיע לגובה שחורג ממגבלות השימוש בסלקל ו/או נראה שצפוף לו.
–
בכל מקרה תרכשו כזה – על מנת להסיע ילדים בניגוד לכיוון הנסיעה עד גיל שנתיים לפחות, כפי שמומלץ על ידי אירגוני רופאים בכל העולם, רכשו בכל מקרה מושב בטיחות דו-כיווני בשלב כזה או אח,ר כי הסלקל פשוט לא יספיק. מספר מדינות ברחבי ארה"ב כבר חוקקו חוקים המחייבים הסעת פעוטות עד גיל שנתיים בכסא בטיחות מתאים.
כיסא בטיחות דו-כיווני בטוח יותר – המבחנים מראים שבאזור גיל שנה ואף מתחת לזה, כסא בטיחות דו-כיווני בטוח יותר מסלקל.
הבטיחות גוברת על הנוחות – נכון שסלקל נותן אפשרויות ניידות טובות יותר מכסא בטיחות עקב האפשרות להוציא אותו מהרכב כאשר התינוק בתוכו, וחלק מהסלקלים אף ניתנים להרכבה על שלדת העגלה לנשיאה נוחה יותר. אבל, לאחר חודשים מעטים משקל הסלקל עם התינוק בתוכו הופכים לכבדים לנשיאה, מה גם שההמלצה היא לא לאפשר לתינוקות לישון בסלקל מחוץ לרכב. לכן, מומלץ להחליף את הסלקל בכיסא בטיחות דו-כיווני.
[…] אמריקאי. המבחנים החדשים של הארגון בוצעו לראשונה לפי פרוטוקול בחינה חדש לחלוטין שלמרות שהוא שנוי במחלוקת ואינו הפרוטוקולי הרשמי שנקבע […]