העדכון האחרון של תקן הבטיחות הפדרלי האמריקאי (FMVSS 213a) הוא צעד משמעותי לקראת יישור קו עם סטנדרטים בינלאומיים מתקדמים. התקן האמריקאי הישן התמקד כמעט אך ורק במבחני ריסוק חזיתיים, בעוד תקן i-Size האירופאי מוביל את חזית הבטיחות העולמית מאז 2013.
אציג ניתוח מעמיק של ההבדלים והדמיון בין התקנים, כולל תרגום המשקלים לקילוגרמים.
התקן האמריקאי הישן (FMVSS 213) לעומת החדש (FMVSS 213a)
| תקן | עיקרון סיווג | מבחני ריסוק צד | הגבלות משקל (ליברות / ק"ג) |
| ישן (FMVSS 213) | בעיקר משקל | לא נדרש (נעשה וולונטרית על ידי יצרנים) | סיווגים גמישים (למשל, סלקלים עד 15 ק"ג |
| חדש (FMVSS 213a) | משקל וגובה | חובה לכיסאות עד 18 ק"ג או 110 ס"מ | מגביל סלקלים חדשים עד 13.6 ק"ג (במקום 15.9 ק"ג) |
השוואה מעמיקה: FMVSS 213a מול i-Size (ECE R129)
התקן האמריקאי החדש (FMVSS 213a) מאמץ לראשונה את מבחני ריסוק הצד, שהם לב ליבו של תקן i-Size. עם זאת, נותרו הבדלים משמעותיים:
1. בסיס הסיווג וטווח השימוש:
- i-Size (ECE R129): הבסיס העיקרי לסיווג הוא גובה הילד בסנטימטרים (ולא משקל). הדבר מבטיח שהכיסא מתאים לגודלו האמיתי של הילד, שכן גובה הוא מדד אמין יותר ממשקל.
- FMVSS 213a (ארה"ב): התקן החדש עדיין משתמש במשקל כבסיס עיקרי, עם דגש מוגבר על גובה. כך, שבוסטרים שמשקל הילד המינימאלי הוא 18 ק"ג או גובה 110 ס"מ לא נדרשים לעמוד במבחן ריסוק הצד החדש.
2. חובת נסיעה נגד כיוון הנסיעה:
- i-Size (ECE R129): מחייב נסיעה נגד כיוון הנסיעה (Rear-Facing) למינימום של 15 חודשים. מרבית הכיסאות מאפשרים נסיעה נגד כיוון הנסיעה עד לגובה 105 ס"מ (כ-4 שנים), מה שמפחית דרמטית את הסיכון לפגיעה בראש ובצוואר.
- FMVSS 213a (ארה"ב): למרות שהתקן החדש מגדיר משקל מינימלי גבוה יותר למעבר קדימה של 12 ק"ג, הוא אינו מחייב נסיעה נגד כיוון הנסיעה עד גיל או משקל ספציפי. ההמלצה להישאר נגד כיוון הנסיעה נשארת בגדר המלצה של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP).
3. התקנה ותאימות (ISOFIX/LATCH):
- i-Size (ECE R129): התקן מיועד בעיקרו לשימוש בחיבורי ISOFIX (לרוב קשיחים) עם רגל תמיכה או רצועת עיגון עליונה (Top Tether), מה שמפחית באופן משמעותי טעויות בהתקנה.
- FMVSS 213a (ארה"ב): משתמש בחיבורי LATCH (מקביל ל-ISOFIX, אך לעיתים קרובות גמיש יותר) ומאפשר גם התקנה באמצעות חגורת הבטיחות של הרכב, מה שמעניק גמישות רבה יותר אך מגביר את הסיכוי לטעויות התקנה.
מתי נכנס לתוקף ועד מתי נמכרים כיסאות ישנים?
- כניסה לתוקף (FMVSS 213a): המועד שבו יצרנים חייבים לעמוד בתקן החדש למבחני ריסוק צד הוא 5 בדצמבר 2026.
- זמינות כיסאות ישנים: עד למועד זה, עדיין ניתן לרכוש בארה"ב כיסאות המיוצרים ועומדים בתקן הישן (FMVSS 213). עם זאת, חשוב לזכור כי לאחר מועד זה, כל הכיסאות החדשים שנמכרים לתינוקות ופעוטות (בטווח הגובה והמשקל הרלוונטי) יצטרכו לעמוד בדרישות החדשות לריסוק צד.
לסיכום: המעבר לתקן FMVSS 213a הוא צעד אבולוציוני מצוין לבטיחות בארה"ב, אך תקן ה-i-Size האירופאי עדיין נחשב מחמיר יותר ומוביל, בעיקר בזכות חובת הנסיעה נגד כיוון הנסיעה עד גיל 15 חודשים וסיווג לפי גובה.


