איגוד הרופאים האמריקאי פרסם בשנת 2002 המלצה בעקבות מחקרים שעשה, בה נכתב כי מומלץ להושיב ילדים בניגוד לכיוון הנסיעה גם מעבר לגיל ולמשקל הכתובים בחוק. בשנת 2012, אותו ארגון פרסם המלצה חדשה להושיב ילדים נגד כיוון הנסיעה לפחות עד גיל שנתיים, ועד מגבלות המשקל והגובה שכסא הבטיחות מאפשר. במדינת ישראל, התקנה מחייבת ישיבה נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנה ועד משקל 9 ק"ג (שני התנאים צריכים להתקיים).
פרסומת: מגוון עצום של כסאות בטיחות במחירים ללא תחרות.
כסאות הבטיחות האמריקאים החדשים, ולאחרונה גם כסאות אירופיים של מותגים מובילים, מאפשרים ישיבה נגד כיוון הנסיעה עד משקל של 18 ואף 20 ק"ג ועד גובה של כ- 95-100 ס"מ. במדינות סקנדינביה יושבים ילדים נגד הכיוון על פי חוק עד גיל 4, כאשר נמכרים שם כסאות מיוחדים שהותאמו לתקנות המחמירות במדינות אלו.
מדוע הישיבה נגד כיוון הנסיעה מומלצת, ומה עושה אותה בטוחה יותר מהאופן הטבעי של ישיבה עם הפנים לכיוון הנסיעה, שהיא נוחה יותר ומאפשרת אינטרקציה טובה יותר עם שאר הנוסעים ברכב ומקילה על ההורים לקיים קשר עם הפעוט?
כאשר הפעוט יושב בגבו לכיוון הנסיעה ומתבצעת עצירת חרום או תאונה חזיתית (שהיא המסוכנת ביותר בגלל עוצמתה מכל אפשרויות התאונה האחרות) נלחצים גבו, צווארו וראשו של התינוק כלפי מושב הבטיחות. כך נחלקים הכוחות הפועלים על גוף הפעוט לאורך כל גופו. משקלו של הראש בגילאים האלו הוא גדול באופן יחסי לשאר חלקי הגוף וגב המושב יבלום את תנועתו. וכך, בישיבה עם הפנים לכיוון הנסיעה תנועת הראש תהיה חזקה ותפעיל לחץ חזק מאוד על הצוואר. כל הגוף ינוע קדימה והגפיים יקדימו את תנועת הגוף. הבלימה תתבצע על ידי רצועות הכיסא בלבד ואי הידוק של הרצועות בצורה אופטימלית, טעות שכיחה ביותר בקרב הורים, תסכן אף יותר את הפעוט.
כמה מיתוסים בנושא נסיעה נגד כיוון התנועה:
מיתוס 1: מרגע שהרגליים של התינוק מגיעות לגב המושב לא נח לו
תינוקות ופעוטות גמישים יותר ממבוגרים והישיבה עם רגלים מקופלות או משוכלות אינה מפריעה להם.
מיתוס 2: שהתינוק יושב נגד הכיוון, יש סיכוי גדול יותר לשבר בגפיים התחתונות בשעת תאונה
מחקרים מראים, שעדיין אין מידע על אף מקרה של פגיעה בגפיים בגלל ישיבה נגד כיוון הנסיעה. יתרה מכך, פגיעות גפיים קלות יותר לתיקון ומסוכנות הרבה פחות מפגיעות ראש או גוף.
מיתוס 3: תאונה מאחור בעת ישיבה נגד כיוון הנסיעה מסוכנת יותר
טענה זו נכונה, אבל הסטטיסטיקה מראה שתאונות אילו פחות שכיכות ועוצמתן קטנה בהרבה. לפיכך, הן מסוכנת פחות מתאונות חזיתיות ועצירות פתע.
מיתוס 4: התינוק בוכה וקשה לטפל בו שהוא יושב נגד הכיוון
אין ספק שתינוק בוכה מסיח את דעתו של ההורה מהנסיעה, אבל עדיף לשמוע תינוק בוכה מאשר להגדיל את הסיכוי שלו לפגיעה בתאונה. ישנה אפשרות לשים מראה באמצעותה יוכל לראות הנהג את התינוק בלי להסיט את עיניו מהכביש.
פרסומת: מגוון עצום של כסאות בטיחות במחירים ללא תחרות.
שלום
ילד בן שנה וקצת. שוקל 11.5 קג גובה 81 ס"מ. האם אפשר כבר להפוך לכיוון הנסיעה? תודה
שלום שגיא
רצינו לשאול אם ידועים לך אחוזי הסיכון בישיבה נגד כיוון הנסיעה לעומת ישיבה עם כיוון הנסיעה.
ילדה בת שנתיים וארבע שוקלת 13 קילו. גובה לא ידוע כרגע …
יש לי ולבן זוגי ויכוח אם להפוך או לא…
יושבת בבריטקס בוליוורד
תודה!
שלום שגיא,
ההורים שלי עתידים לעזור לנו בהוצאת הילדים מהגנים.
אנחנו מחפשים פתרון שלא ידרוש מהם התעסקות רבה עם הכסא.
השאלה שלי היא האם יש כסא בטיחות שיותקן נגד כיוון הנסיעה שיכול להתאים לילד בגיל חצי שנה, וגם לילד בן 3 (כל פעם אחד מהם ישתמש בו)?
האם מבחינה בטיחותית זה תקין שילד בן 3 יהיה נגד כיוון הנסיעה?
אם רק ישנו את זווית הכסא בין הילדים, מבחינה בטיחותית זה בסדר?
תוד!
שלום שגיא, יש לי ילד בן שנתיים וחצי ועוד חודשיים אני צריכה ללדת. הילד בן השנתיים וחצי יושב בציקו נקסטפיט נגד כיוון הנסיעה (שוקל 12 קילו, 88 ס"מ) יש לנו קיה פורטה. בעלי גבוה וכשהוא נוהג הוא לוקח את הכסא הכי אחורה שאפשר. אני צריכה עכשיו עוד מושב ומתלבטת. ניסיתי מאחורי בעלי להניח כסא גרקו 4ever נגד כיוון הנסיעה אבל חלק מהכסא עמד באוויר והמוכר אמר שהכסא לא יושב בצורה תקינה. גם באמצע מושב הנהג מונע מכסא הבטיחות לשבת כמו שצריך. מה עדיף לי לעשות? האם לקנות כסא ולשים את בן השנתיים עם כיוון הנסיעה ואת התינוק החדש בכסא הקודם?… Read more »
שגיא שלום, תינוק בן 9 חודשים גבוה ושוקל בסביבות 9 קילו. האם יש מניעה מלהעבירו מסלקל למושב בטיחות? אנו מעוניינים בכסא ברייקטס בולברד או מרתון. מספר שאלות: 1.האם תוכל להסביר איך למרות ההגנה המשופרת לראש ולצוואר בבולווארד המרתון קיבל ציון טוב יותר? משאר הבחינות שניהם נראים זהים. 2. אם הכיסא תומך ב35 קילו איך הוא קיבל ציון נמוך יחסית בגלל בובה ששקלה 26 קילו? 3. האם ידוע לך מה הציון או אם נבחן בבחינה האירופאית? 4. קראתי איזה הסבר שלך שבגלל שהבולווארד כבד יותר באיזור הראש בגלל ההגנות הוא קיבל ציון נמוך יותר מהמרתון, האם במשקל בובה קטן יותר נניח… Read more »
שגיא מה ההכשרה שלך?
תודה
ליאת.
באיזה מקום במושב האחורי מומלץ למקם את כיסא הבטיחות? מאחורי הנהג או בצד השני או באמצע?
אז ההמלצה היא לקנות מגיל שנה כיסא שמתאים לישיבה נגד כיוון הנסיעה?
יש דברים כאלה בארץ?
מה עושים אם יש כריות אויר למושב האחורי ? בניגוד למושב הקדמי לא ניתן לנטרל אותן