אם יש לכם ילדים וגם אתם תלויים בלו"ז של מערכת החינוך, סביר להניח שכבר תכננתם את הנסיעה שלכם לחו"ל בקיץ הקרוב. קניתם כרטיסים, סגרתם מלון, ויש גם רכב שכור. עכשיו, כל שנשאר הוא להחליט מה עושים עם כסאות הבטיחות. האם לוקחים כסאות מהארץ? האם שוכרים אותם בחו"ל? מה מותר לעלות למטוס, ומה נחשב כבודה שצרכה לעלות לתא המטען?
בטיחות במטוס
עריסה בטיסה – רוב חברות התעופה אינן מקצות מושב לפעוט עד גיל שנתיים ולכן הוא יושב על ההורה (חלק מחברות התעופה יספקו רצועת קשירה מיוחדת וחלקן ינחו לחבק את התינוק ע"ג ההורה כאשר החגורה חוגרת את ההורה בלבד).
לתינוקות קטנים (מגיל לידה ועד גיל 6-8 חודשים, ברוב חברות התעופה), יש להזמין מראש עריסה שמתחברת מייד אחרי ההמראה למחיצה שבחזית המושב ומאפשרת לתינוק לשכב ולישון בנוחות.
עריסה בטיסה
מושב תינוק בטיסה – הפתרון הטוב ביותר לילדים בגיל שנה וחצי/שנתיים ומעלה הוא להעלות לטיסה את מושב הבטיחות שאותו ניקח איתנו לחו"ל. כך, הילד ישב בנוחות על מושב שהוא מכיר , ואנו נוכל לקשור אותו בבטחה גם במהלך הטיסה. פתרון זה מחייב רכישת מושב עבור הילד ומושב בטיחות שמאושר לטיסה (FAA Approved). יש לבדוק עם כל חברת תעופה מה הן האפשרויות שהיא מציעה.
מושב תינוק בטיסה
רוב המושבים בתקן האמריקאי מאושרים לעלייה לטיסה וניתן לקשור אותם עם חגורת בטן בלבד. הבעיה בדך כלל היא שצריך "להסחב" עם המושב בשדה התעופה עד שמגיעים למטוס. הפתרון הפשוט לכך הוא היא עגלה מתקפלת קטנה אליה ניתן לחבר את המושב באמצעות רצועות גומי פשוטות ולהתנייד איתה בקלות עד ההגעה למטוס ובירידה ממנו. בעגלה זו נשתמש גם לסחיבת הכסא לרכב השכור.
עגלה ל"סחיבת" הכסא בשדה ואפשר גם כך
לשכור או לא לשכור?
כסא בטיחות – רוב חברות ההשכרה מאפשרות שכירת כסא עם הרכב. אבל לרוב, הכסא שנקבל יהיה מסוג בסיסי ביותר ולא כדאי להסתמך על קבלת עזרה בחגירת הכסא או בקבלת הנחיות בסיסיות לשימוש מהסטודנט שעובד בדלפק של חברת ההשכרה. כאן תצטרכו לסמוך על עצמכם שתדעו לחבר את הכסא נכון ולהשתמש בו. בנוסף, לא בטוח שהכיסא שתקבלו "ימצא חן" בעיני הילד.
חשוב לזכור, שבחופשות מסוג זה אנו מבלים לרוב זמן רב בכבישים, שהוא ארוך בהרבה מהזמן בו רגיל הילד להמצא במכונית ביומיום. לפיכך, המסקנה היא שבמרבית המיקרים עדיף להביא מהבית את כסא הבטיחות אליו הילד שלכם כבר רגיל ואתם מכירים ויודעים לחגור ולתפעל.
בוסטר – בוסטר הוא קל יותר לחגירה ולסחיבה ואף זול יותר בחלק מחברות ההשכרה מאשר כסא בטיחות. גם כאן אל תצפו לגדולות ונצורות וברוב המקרים תקבלו בוסטר בסיסי ופשוט. מכיוון שמדובר בדרך כלל בנסיעות ארוכות, מומלץ תמיד בוסטר עם גב בו הילד יוכל להרדם ולישון בנוחות. מה גם, שבוסטר עם גב בטוח אלפי מונים מאשר בוסטר ישיבה.
רוב הבוסטרים ניתנים לפירוק והרכבה בקלות, ולכן אפשר לשקול להביא את הבוסטר מהבית. כיום ניתן לרכוש בוסטרים מתנפחים, שאמנם מעניקים הגנה פחותה מהבוסטר הקונבנציונאלי, אבל הקלות של הוצאת האוויר והכנסתם לתיק בהחלט הופכת אותם לאביזר בטיחות נהדר בנסיעות.
ומה אומר החוק?
שימו לב שבכל מדינה החוק המקומי הוא המחייב ורצוי להכיר אותו לפני שמגיעים, על מנת מנוע אי נעימויות ועיכובים. יש לוודא בכל מדינה מה הם החוקים לגבי כסא בטיחות עם או נגד כיוון הנסיעה, מתי מותר לעבור לבוסטר ומתי פטור הילד מישיבה על גבי בוסטר.
חוקי מדינת ישראל בתחום הזה הם מהמחמירים (אם כי לא המחמירים ביותר) ומומלץ גם אם הגעתם למדינה בה החוקים "פרוצים" והאכיפה כמעט לא קיימת, להקפיד ולהצמד לחוקים המוכרים לכם. אחרי הכל, אף אחד לא מגדל ילדים "בשביל החוק".
[interaction id="5561d32d28430a5757c3cd24"]
שלום שגיא, טסים לחו"ל לטיול עם רכב בעוד כחודש. הבנות שלנו יהיו בנות 3.5 , 5 מתלבטת מה הכי נכון לעשות. להשכיר כסא דרך חברת הנסיעות- מכל מה שקראתי לא כדאי.האם לרכוש עבורן בוסטר מתקפל? האם זה בכלל בטיחותי? ממחקר קצר שעשיתי יש את האופציות הבאות: בוסטר מתקפל של טראנקי – Boostapak (מתאים מגיל 4 ולכן לא יתאים לקטנה) בוסטר גב מתקפל שחור עם רצועות -איזופיקס Circle כסא בטיחות בוסטר מתקפל BEABA mifold – לגדולה בלבד שכן הוא מגיל 4, אבל הוא מרגיש לי הכיפחות בטיחותי (מבחינת תחושה, לא יודעת מה נכון) האם תמליץ על הכסאות מעלה? אם כן אלו?… Read more »
שלום לך
אני פונה אליך בתקווה שתוכל לעזור לי
אני אמורה לטוס לארבה עם ילד עם צרכים מיוחדים במצב די קשה
חברת הטיסה מאשרת לעלות לטיסה רק כסא עם קוד fan
הכסאות שבר שיותירו לא כאלה
האם תוכל להגיד לי איזו פירמות עומדות בתקן הזה ?
איפה ניתן לקנות כזה בארץ ?
אולי דרכך ?
ומה מחירו?
תודה גדז בתי
טל 0542101921